Friday, October 8, 2010

Sabar ye hati.. :)

"Kcian kt hati ni,asyik2 kne uji ja.Ish,npe ssh sgt nk hdapi sume ni?sy dah x larat dhla,dh ckup ngn suma ni..xnak dh ssh2 hati gini." Erm..mgkin ungkapan ni biasa kita dnga dn sy x nafikan kekadang sy sndiri mngungkapkan bgini tpi adakah kita sedar stiap ujian dan dugaan yg dtg dariNya,maka segala mehnah dari-Nya itu adalah sebagai penghapus dosa yang menggantikan hukuman di akhirat kelak.Tidak ckup dgn i2?Ada antra kita yg salu gnakan pkataan ni "kalaulah" bgini, "kalaulah" bgitu.. seakan2 kita tidak pcaya akan qada' dan qadar Allah.. Apakah kita fikir kita lebih tahu dari Dia yang menciptakan kita? Dan apakah kita fikir kita sebenarnya lebih tahu apa yang terbaik untuk kita?

Subhanallah,Maha Suci Allah..

Kenapa semua ini terjadi padaku?


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216)

Kenapa terlalu berat ujian ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku. Mengapa?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)

"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Bagaimana harus ku hadapi semua ini?

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah : 45)

Apa yang akan kudapat daripada semua ini?


"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.." (At-Taubah : 111)

Kepada siapa harus aku berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (At-Taubah : 129)

Berimankah aku?


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta?" (Al-Ankabut : 2-3)


Sabar ye hati..Allah sntiasa dgn org2 yg sabar dan yg sntiasa mminta prtolongn dariNya..Xpe,hati ni kuat,hati ni tabah dan pastikan hnya yang bnar2 berhak mnjadi pelengkapmu yang akan memilikimu stu masa nanti wahai hati.. kerana "a women's heart should be so lost in God,that a man needs to seek Him in order to find her.." (",)

No comments:

Post a Comment

Hak Cipta Terpelihara Dan Milik Sepenuhnya oleh Nurfaizura@Faifai 2011